membresia en opatasunidos

Expandir mensajes
  • Debora Ruiz
    Mensaje 1 de 13 , 1 sep 2005
    Ver origen
    • 0 Archivo adjunto
      Gracias por la bienvenida. Tengo mucho interes en explorar mi ascendencia opata. Favor de quitar de la lista el nombre de mi madre, lewellen, como ella no tiene interes.  Solo pude unirme al grupo siguiendo el enlace que recibio ella en su correo electronico.  Me han dicho que somos Opata. Tenemos primos lejanos que viven todavia en Sonora en Santana. Pero mi padre y sus hermanos quedaron en Arizona y no se criaron con mucha informacion sobre la parte indigena de su herencia, ya que en esos dias tenian verguenza de sangre indigena.  Me encantaria conseguir mas datos sobre los Opata.

      D. Ruiz
    • Ricardo Tánori
      Mensaje 2 de 13 , 2 sep 2005
      Ver origen
      • 0 Archivo adjunto
        Una bienvenida personal a Debora y todos de ustedes que han unido
        este grupo nuevo.

        Ayude por favor para hacer este grupo productivo con su
        participación activa. Con gusto aceptaré los fotos, archivos y
        enlaces pertinentes.

        Por su pedido, Debora, yo he quitado a su madre de la lista.

        Puedo relacionar a la cuenta de Debora con respecto a la
        generación
        mayor de Opata que evita el compartir de sus raíces indígenas.
        Mi
        abuela paterna era Opata y mi abuelo paterno era "O'dam" (Tepehuano
        sureño) de Durango. Tampoco de ellos discutirían sus raíces
        indígenas conmigo hasta que yo finalmente insisté en una cuenta
        de
        mi abuela durante mi época adolescente. Ella indicó que ella
        había
        sido reacia hablar acerca de este tema porque la sociedad de
        mestizaje a donde ellos emigraron era auto racista y condicionó
        todos a mirar hacia abajo sobre los que identificaron
        como "indígena" o vivieron una vida indígena tradicional.

        Afortunadamente el idioma y la cultura de O'dam se han quedado vivos
        y para contradecir bien la hipocresía auto racista de la sociedad
        de
        mestizaje.

        La sociedad tradicional de Opata y el idioma son otro asunto. Aunque
        inactivo en la superficie, yo descubriera durante mi jornada ardua
        larga alrededor del territorio Opata en 1995 cuando encontré a
        algunos primos lejanos, que hay las subcomunidades de Opata que no
        están tan inactivos que elaboraré en más en un mensaje
        aparte de
        este. En principio cuando ellos saben que usted es uno de ellos y
        ellos le confían, ellos abrirán, como hicieron dos Opatas
        ancianos
        en dos pueblos diferentes que compartieron conmigo muchas cosas
        maravillosas acerca de los días viejos y las tradiciones antiguas.

        Fui también por muchos años un aprendiz a un chamán y
        herbalista
        magistral mayor Yaqui(¡no Don Juán!) que conocieron muchos
        Opatas
        durante sus años más jóvenes, y que era muy informado de las
        tradiciones Opatas, muchos de que eran idénticos o similares a las
        creencias y costumbres Yaqui.

        -- R.D. Tánori

        --- En opatasunidos@..., "Debora Ruiz"

      • Debora Ruiz
        Mensaje 3 de 13 , 3 sep 2005
        Ver origen
        • 0 Archivo adjunto
          A ver si puedo conseguir manera de mandar por correo electronico la foto que tiene mi madre de mi abuela paterna con sus hermanas. Parecen indigenas, pero no se veia tanto en mi padre, por lo que su padre de el era puro gringo.  soy la primera de la familia de mi padre que habla mucho espanol. No se todavia como conseguir que aparezcan los accentos, asi que espero que me disculpen su ausencia.
          Debora

          <ruizdebora@m...> escribió:
> [...]
          parte indigena de su herencia, ya que en esos dias tenian verguenza
          de sangre indigena.  Me encantaria conseguir mas datos sobre los

        • Ricardo Tánori
          Mensaje 4 de 13 , 3 sep 2005
          Ver origen
          • 0 Archivo adjunto
            Muy bien, Debora. Mande la foto si puedes consiguirla.

            No te precupes sobre los acentos.

            Post in English from now on if you like. No Spanish-only-speakers
            have joined yet.

            <ruizdebora@m...> escribió:
> [...]
            padre que habla mucho espanol. No se todavia como conseguir que
            aparezcan los accentos, asi que espero que me disculpen su ausencia.
            opatasunidos@...<mailto:opatasunidos@....m
            x>
> [...]
            verguenza
            > de sangre indigena. Me encantaria conseguir mas datos sobre los

            .com/group/opatasunidos/>

            unsubscribe@...<mailto:opatasunidos-

            > c.. El uso de Yahoo! Grupos está sujeto a los Términos del
            servicio de Yahoo! <http://mx.yahoo.com/docs/info/utos.html>.
          • K Alcala
            Mensaje 5 de 13 , 6 sep 2005
            Ver origen
            • 0 Archivo adjunto
              Thank you for including me in this group. While I can read the Spanish, I
              will probably post in English.

              I am the author of "The Flower in the Skull," (La flor en la calavera) which
              has been published in English and in Spanish. It is based on the story of my
              great grandmother, Pastora Curiel.

              If she is not on this list, please add Christa Harless. But I suspect she
              sent my addess! She maintains the website www.opatas.com

              Best, Kathleen Alcala

              <ruizdebora@m...> escribió:
> [...]
              padre que habla mucho espanol. No se todavia como conseguir que
              aparezcan los accentos, asi que espero que me disculpen su ausencia.

              Yahoo! Grupos Links
            • Ricardo Tánori
              Mensaje 6 de 13 , 7 sep 2005
              Ver origen
              • 0 Archivo adjunto
                On the contrary, Kathleen, gracias for joining this group. It is an
                honor to have such an accomplished author as a participant. I have
                been fan of your work for quite some time and have added you to
                the "Enlaces" section.

                Actually I got your address off of Christina's website. I sent her
                an invitation to join when this group was formed. I hope she will be
                joining us soon.

                --Ricardo

                --- En opatasunidos@..., "K Alcala" <kalcala@e...>

              • Tom
                Mensaje 7 de 13 , 7 sep 2005
                Ver origen
                • 0 Archivo adjunto
                  Hi Ricardo

                  Thank you for including me in your mailing list. I have a copy of the
                  book Ms. Kathleen is speaking about and it is a great book. She has
                  taken the time to help others to better themseilves. I truly
                  appreciate her efforts. I have been looking into our past so that I
                  may pass on anything I learn to my grandchildren. Thanks once again

                  Thomas Reyna

                  --- En opatasunidos@..., Ricardo Tánori

                • Ricardo Tánori
                  Mensaje 8 de 13 , 7 sep 2005
                  Ver origen
                  • 0 Archivo adjunto
                    Thanks for responding, Thomas, and welcome!

                    Literary works by Opatas that include Opata themes like Kathleen's
                    are in my opinion a form of transmiting our indigenous oral
                    traditions that can, as you say, "Help others to better themselves,"
                    even in our modern time.

                    Please don't hesitate to share whatever parts of your Opata family
                    past you can with our virtual Opata family here.

                    --Ricardo

                    --- En opatasunidos@..., "Tom" <blkrosetom@y...>

                    <kalcala@e...>

                  • thomas reyna
                    Mensaje 9 de 13 , 8 sep 2005
                    Ver origen
                    • 0 Archivo adjunto
                      Hi Ricardo, How are you? Thank you for the reponse. I
                      also am looking into the Tohono O'Odham side of my
                      family. I am a bit confused because my father recently
                      told me that my grandfather was born in Tucson and
                      that he was born in Pima Reservation. As you say,
                      there is so much to share. Thanks once again.
                      Tom

                      === message truncated ===

                      http://mail.yahoo.com
                    • Ricardo Tánori
                      Mensaje 10 de 13 , 8 sep 2005
                      Ver origen
                      • 0 Archivo adjunto
                        Fortunately, Tom, Tohono O'Odham society is alive and well. If your
                        father was born on the rez, I would recommend contacting them for
                        more information and possible tribal enrollment if you haven't
                        already:

                        http://www.cba.nau.edu/caied/TribePages/Tohono.asp

                        As long we're on the subject of the neighboring Tohono O'Odham
                        nation, I would like to say that those of you who have studied
                        anthro texts on the Opata have probably come across inferences that
                        the name "Opata" is a dirivitive of the Tohono O'Odham word
                        for "enemy." However, I've come across other texts and Tohono
                        O'Odham-speakers who dispute this. Although I do not recall off of
                        the top of my head either the O'Odham or Teguima/Eudeve word
                        for "enemy," it is not "ópata." In fact neither tribe has a word
                        that translates excactly into "enemy"; the closest term
                        is "adversary."

                        The Seri refer to us as "Opati," but it is just their word
                        for "Opata" and does not mean anything else. (I had the privilage
                        of meeting three Seri elders earlier this year, and I will
                        eventually share their oral traditions on here that they shared with
                        me about Opatas who helped the Seri nation fight against the Mexican
                        army over 100 years ago).

                        I suspect that "Opata" was just another indigenous-rooted Spaniard-
                        derived word that they decided to bestow upon us. There were
                        skirmishes among bands of Opata and Pima in the old days, just as
                        their were skirmishes between bands of Opata.

                        The Opatan and Piman/Papago tongues are very similar and somewhat
                        intelligble with one another. However, traditional Opatan and
                        O'Odham spiritual beliefs and cultural traditions have less in
                        common. The Opatan peoples had more in common in those departments
                        with the Yoeme and Yoerme (Yaqui and Mayo) peoples, which I will
                        write about in more detail little-by-little in future posts.

                        --- En opatasunidos@..., thomas reyna

                      • K Alcala
                        Mensaje 11 de 13 , 8 sep 2005
                        Ver origen
                        • 0 Archivo adjunto
                          Hey, Tom, glad you are still around! I heard from Pat Twohy that you moved
                          to Arizona and back.

                          Since the last time we talked, I've learned that my greatgrandmother,
                          Pastora Curiel, was born in Rayon, Sonora. Deborah mentioned in an earlier
                          posting that people did not admit they were Opata. That is because the
                          government tried to kill all of them and take their land.

                          There are a lot of resources that remain to be looked at more thoroughly.
                          Thomas Hinton left a lot of photographs in the University of Arizona Special
                          Collections. They are labelled with a code, and the descriptions are in
                          another part of the museum. His report, and Roger Owens companion report,
                          completed in the 1950s, are the last real attempt to document the Opata. and
                          they are referred to as the Marobavi, because the Opata still wanted to
                          remain anonymous!

                          Also, Ricardo, you know that Tanori was a famous "jefe" in the 1800s. His
                          portrait was painted by an artist accompanying one of the American
                          expeditions. I have made a lot of inquiries trying to locate it, with no
                          luck. I will look up the references again and post them in case you are
                          interested.

                          Best, Kathleen Alcala

                          <opatasunidos@y...> escribió:
> [...]
                          >
                          > Actually I got your address off of Christina's website. I sent her
                          > an invitation to join when this group was formed. I hope she will

                          Yahoo! Grupos Links
                        • Ricardo Tánori
                          Mensaje 12 de 13 , 8 sep 2005
                          Ver origen
                          • 0 Archivo adjunto
                            escribió:

> [...]
                            the
                            > government tried to kill all of them and take their land.

                            That's right, Kathleen. That's one contributing factor to the domino
                            effect that led future generations to not openly admit to being
                            indigenous, even to their descendants.

                            Rayón was originaly a village named Nacameri and was populated by
                            Eudeves and Pimas. But when General Ignacio López Rayón and
                            his
                            troops raided and "settled" it on behalf of the Mexican government
                            in 1825, he re-named it in honor of his mother by way of the
                            maternal surname.
                          • Ricardo Tánori
                            Mensaje 13 de 13 , 9 sep 2005
                            Ver origen
                            • 0 Archivo adjunto
                              escribió:

> [...]
                              with no
                              > luck. I will look up the references again and post them in case

                              I would love to see that portrait, Kathleen. Here's another
                              portrait of Refugio getting shot by Zapotec Mexican President Benito
                              Juárez's firing squad:

                              http://www.sonora.gob.mx/murales/Default.asp?whichpage=17&ygrupo=4

                              Los hermanos Tánori are ancestors (distant primos) of mine who were
                              born in the Eudeve town of Alamos; (Refugio was reportedly born in
                              1835).

                              Starting with a brief history review of France's initiated
                              aggression with Mexico, it was primarily over Maximillian wanting
                              the Sonoran silver mines to support his luxurious monarchy. His
                              envoys thus initially approached the indigneous leaders of Sonora
                              who wanted to remain autonomous from the encrouching Mexican
                              government. Maximillian thus offered them a deal to assist with his
                              military campaign in Mexico. Should he win the war and conquer
                              Mexico, Sonora would be granted independence from the rest of the
                              country in exchange for an ongoing percentage of the Sonoran silver.

                              A minority of indigenous Sonorans were opposed to the idea and
                              favored the government of Benito Juárez over Maximillian. They
                              believed that an Zapotec Indian president would make life better for
                              them.

                              However, the majority of indigenous Sonorans, particularly the
                              Opatas, Yaquis, Mayos, Pimas and Seris favored the formation of an
                              Indigenous Confederation of Sonora independent of Mexico City, and
                              thus decided to take a gamble with Maximillian's proposal, being
                              that the silver mines would belong to them instead of Mexican
                              government-connected "yoris" (outsiders) who would raid more silver
                              than they would have to give Maximillian.

                              Although some history books refer to the Indians who fought on the
                              side of Maximillian as "imperial loyalists," the truth is that the
                              indigenous Sonorans didn't really give a hoot about Maximillian or
                              who ruled the rest of Mexico. Again, they just wanted independence
                              from Mexico City and more control over their silver mines.

                              The indios who fought on the side of Benito Juárez and defeated the
                              French at the Battle of Puebla were primarily from central and
                              southern Mexico.

                              Juan and Refugio Tánori by early adulthood had earned a reputation
                              as respected caciques among the Opata and recognized as such by
                              their peers from the other Sonoran tribes. The elder Refugio was
                              thus initially given the rank of Colonel by the French imperial
                              army, and after some successful battles against the "Republicanos,"
                              was promoted to General by order of Maximillian himself and bestowed
                              the Imperial Cross of Guadalulpe.

                              After the French troops starting waving their white flags and
                              deserting in 1866, Refugio knew that his life was doomed having
                              headed the indigenous Sonoran militia against the Mexican
                              government. He thus tried to escape to Baja California across the
                              Gulf of California, but his boat was intercepted by the Mexican
                              armada, who returned him to Guaymas where he ultimately met his fate
                              at the age of 30 as portrayed in the portrait.

                              Part of the reason 5 de Mayo is not a very big deal in Mexico
                              compared to Mexican Independence Day is because so many indigenous
                              fought on the side of Maximillian. (It is more of a novel Chicano
                              celebration in the U.S. than a holiday in Mexico).

                              Out of respect for my above-mentioned relations and for what they
                              beleived in and were truly fighting for, I do not participate in 5
                              de Mayo festivities. (If I have a beer or two on that day, it's
                              just coincidental :)